Goed voorbereid naar de repetitie

Niet alleen dirigenten maar ook zangers zijn dikwijls vragende partij om goed voorbereid naar een repetitie te komen. Maar hoe begin je daaraan? Al dan niet met enige kennis van notenschrift of pianovaardigheid. 10 tips om je helemaal klaar te maken voor je volgende repetitie!

Download als pdf 

1. Maak je partituur visueel overzichtelijk

Maak, desnoods met kleuren en verticale strepen, de vorm van je partituur visueel. Zo krijg je een goed beeld van de structuur van een compositie en tijdens de repetitie ben je sneller op de plaats waar je dirigent wil beginnen. Je kan je hiervoor baseren op de tekst, dubbele maatstrepen, maatcijfers, tempoaanduidingen, fraseringen en ademhalingen.

2. Beluister een goede opname

Het klassieke repertoire, van gregoriaans tot romantiek, is zeer goed op cd en online te vinden. Ook veel hedendaagse componisten maken gretig gebruik van dit medium om hun muziek via opnames te verspreiden, al dan niet met een meelopende partituur. Maak hier gebruik van maar wees kritisch: niet elke opname is van goede kwaliteit.

3. Begrijp wat je zingt

De meeste koorwerken zijn op tekst en je kan er van uit gaan dat de componist deze tekst met heel veel zorg heeft behandeld, zowel vormelijk als inhoudelijk. Maak of zoek een vertaling, noteer letterlijke betekenissen in je partituur en laat de betekenis van een woord klinken in je sound. Leer je tekst expressief lezen, niet mompelen, met het juiste ritme: eens je dit kan hoef je bij manier van spreken enkel nog de toonhoogte toe te voegen. Zo eenvoudig kan zingen zijn! Of toch niet?

4. Vind je begintoon

Op basis van je visuele analyse, fraseringen en ademhalingen krijg je een perfect zicht op de muzikale zinnen van je partij, zeer handig in polyfonie. (oud en nieuw) Oefen je begintonen, al dan niet met behulp van een piano of een opname. Let op met oude muziek: de meeste opnames worden niet op de toonhoogte van je partituur uitgevoerd.

5. Moeilijke passages isoleren en aanpakken

Studeer slim en win tijd: het is niet goed om steeds het volledige werk door te nemen wanneer er fouten zitten in het midden of het einde van het stuk. Spits je toe op moeilijke passages, zodra je die kent, kan je ze terug integreren in het grotere geheel. Niet moeilijk wanneer je punt 1 goed hebt uitgevoerd.

6. Stel de compositie opnieuw samen

Ga steeds creatief om met de vorm van je partituur, dit komt het verstandig uitvoeren van muziek ten goede. Stel, een partituur heeft als structuur ABCDE, oefen dan als volgt: E – DE – CDE – BCDE – ABCDE. Een muzikale vorm aan den lijve ervaren is essentieel om goed te musiceren.

7. Zing inwendig en uitwendig

Zing op zoveel mogelijk plaatsen! Inwendig, uitwendig, al dan niet met oortjes op de tram, trein of bus of het vliegtuig! We moeten vaak zoveel "professioneel" wachten, gebruik deze verloren tijd op een creatieve manier en oefen je koorpartituur. Kies een parameter die nog aandacht nodig heeft: tekst, ritme, bepaalde intervallen, maatwisselingen.

8. Maak notities

Noteer steeds de opmerkingen van je dirigent: het is niet vervelend om iets 10 keer te oefenen, het is wel vervelend om iets 10 keer te moeten zeggen. Maak van je dirigent geen zeurpiet, het zal veel aangenamer repeteren zijn!

9. Aan de slag en oefenen maar

Herhaling is de moeder van de wijsheid! Als je zaken moet leren is het een goed idee om die op regelmatige tijdstippen te herhalen. Regelmatige, korte herhalingen lonen meer dan af en toe eens een lange sessie. Probeer ook de tijd tussen de herhalingen niet te lang te maken.

10. Afwerken

Hoewel expressieve aanduidingen tot de essentie van een compositie behoren, kan het nuttig zijn om pas in de laatste fase aandacht te hebben voor dynamiek, tempi, articulaties. Het toepassen hiervan kan je ook reeds doen in punt 3: tekst ritmisch leren lezen met aandacht voor de expressieve aanduidingen van de componist.

Uiteraard is het niet enkel de zanger die zich moet voorbereiden. Dirigenten het is eveneens aan jullie! Je kan tijd sparen door je wensen en opmerkingen duidelijk en overzichtelijk mee te geven aan je koorleden. Op papier, via email, mogelijkheden genoeg. Een dirigent kan ook oefenexemplaren maken van een partituur, waarop alle afspraken reeds zijn aangeduid, zoals een concertmeester boogstreken vastlegt voor de strijkers van een orkest. Dit is gewonnen tijd die je kan investeren in een hogere afwerkingsgraad. Succes!

(tekst: Sebastiaan Van Steenberge)

Deel deze pagina

Reageer

Login of registreer om te kunnen reageren