Het regent creaties

liesbeth.segers@koorenstem.be
1000 voices © Sander Buyck

Koren in Vlaanderen houden van nieuwe muziek. Zowel amateurkoren als professionele gezelschappen creëren werken bij de vleet. Staat er bij jou ook een creatie op het programma, laat het ons zeker weten. Het is interessant voor onze bibliotheek én voor andere koren. Hierbij alvast een greep uit de werken die de laatste dagen voor het eerst gezongen werden.

Creaties om te feesten

Afgelopen zaterdag 8 november vierde Dennegalm zijn 50-jarig bestaan en daar hoorde nieuw werk op maat van het koor bij. Of beter, een hele rist nieuwe werken. Kristiaan Van Ingelgem (°1944), Roland Coryn (°1938), Kurt Bikkembergs (°1963), Koen Vits (afscheidnemend dirigent van Dennegalm, °1989) en Raymond Schroyens (°1933) schreven bewerkingen op volksliederen Komt, vrienden in het ronde; O lacen, hoe macht wezen; Jan Domme!; Een sneeuwwit vogeltje en Harbalorifa. Deze werken werden uitgegeven door de - tevens jubilerende - uitgeverij Euprint. Gefeliciteerd Dennegalm, proficiat Euprint!

Creaties om te koesteren

Op zondag kon je getuige zijn van een schitterend concert  door Amarylca o.l.v. Noëlle Schepens in de koorcyclus Koorlink. Onder de titel Bestemmingen voerden de meisjes het publiek van Nees, Hyökki en Holst over Gjeilo, Chilcott en Whitacre naar Atherton (mét whirly tube) en Hadar. En dat in een prachtig kleurenpalet. Het koor staat stevig in zijn schoenen en bleef boeien door de kwalitatief hoogstaande uitvoering en de interessante programmakeuze. En ook daar hoorden we creaties: Harmonie du soir van Alain De Ley (°1961) en Testament van Kurt Bikkembergs. De Ley is artistiek verantwoordelijke bij het Vlaams Radio Koor en schrijft ook regelmatig zelf voor koor. Onlangs verscheen er nog een cd volledig gewijd aan zijn werk. Met Harmonie du soir zorgde hij voor een integere harmonische weergave van de prachtige tekst van Baudelaire. Bikkembergs gebruikt ook een Franse tekst, van Antoine de Saint-Exupéry, en plaatst die naast een Engelse van Martin Camaj in Testament. Beide teksten belichten dood en het nieuwe leven vanuit een andere invalshoek, een geslaagde tekstcombinatie. Het geheel wordt begeleid door saxofoon en accordeon. In de Franstalige deeltjes verdwijnt de saxofoon en geeft de accordeon zonder weerga de Franse sfeer weer. 

1000 voices © Sander Buyck

Creaties om te verbinden

Later op diezelfde zondag 9 november troffen 1239 zangers ofte 39 koren elkaar in de basiliek van Koekelberg voor 1000 voices for peace. In die massa onderscheidden we ook bijna 20 koren uit Vlaanderen. Het geheel getuigde van een indrukwekkende organisatie, een pluim op de hoed van het Festival van Vlaanderen Brussel. Op het programma voor de koren stonden het Credo uit de Sunrise Mass van Ola Gjeilo - erg mooi met zo'n grote menigte -, het Catalaanse volkslied El cant dels ocells - erg ontroerend door solomomenten van o.a. Villanella en In Dulci Jubilo -, en de creatie van het Dies Illa van de Pool Krzysztof Penderecki (°1933) - een huzarenstuk met zoveel zangers. Dies Illa bespeelt de vele facetten van de stem: geruis, gefluister en gepraat, maar ook de momumentale, massieve klank van meer dan 1000 zangers. Het Belgisch volkslied weerklonk, Herman Van Rompuy sprak over Zufriedenheit, artistiek coördinator Anthony Heidweiller uitte zijn hoop op een allesbehalve vrijblijvend muziekproject. Wij waren gewoon blij met al die zingende liefhebbers.

Dies Illa van Krzysztof Penderecki bespeelt de vele facetten van de stem: geruis, gefluister en gepraat, maar ook de momumentale, massieve klank van meer dan 1000 zangers. 

Creaties om niet te vergeten en wakker te schudden

WannesOp dinsdag 11 november mocht ik getuige zijn van opnieuw een erg knap vredesconcert, nu door het Gemengd koor Aquarius in de basiliek van Edegem. Dat er vooraf een voorstelling te zien zou zijn van bekroonde opstellen van de Davidsfondswedstrijd voor Edegemse scholieren rond Oorlog en Vrede, was een aangename verrassing: zoveel schrijftalent bij jonge tieners! Alle concerten van Aquarius dragen een opperste geëngageerdheid uit, ook nu weer. Marc Michaël De Smet verbindt Da pacem Domine van Pärt (de componist wordt volgend jaar 80, Aquarius zal een cd aan hem wijden) met Gib unseren Fürsten van Schütz  ('Geef onze vorsten en alle oversten vrede en goed beleid') en De wapens zwijgen van Shostakovitsj (verplicht nummer voor het Sovjetregime doch prachtig) met Concord van Britten op tekst van William Plomer ('The ripest fruit hangs where not one but only two can reach'). De Smet vergeet ook de componisten uit Vlaanderen niet. Kristiaan Van Ingelgem schreef een bewerking op Kerstmis is die dag dat ze niet schieten van Wannes Van de Velde. En goed nieuws: volgend jaar volgen er nog meer koorbewerkingen van deze volkszanger die met scherpe pen de gang van zaken in de wereld hekelde. Van Roland Coryn zong het ensemble To this love en Anthem for Doomed Youth uit Memorial for Doomed Youth. Het eerste is een creatie, het tweede was een dag eerder al gezongen tijdens de Elfnovemberlezing in Ieper. Op 14 december zal ook het derde deel uit deze cyclus van Coryn gecreëerd worden tijdens een concert in Diksmuide. De gedichten komen van Ivor Gurney, August Stramm en Wilfred Owen. Zelf schrijft Coryn over de teksten uit de trilogie: 'Deze gedichten geven de schrijnende, pijnlijke gevoelens weer die deze jonge verloren generatie heeft doorgemaakt. Dit soort ondraaglijke pijn veroorzaken we nog altijd, denken we maar aan de gebeurtenissen in Syrië. Zo hardleers zijn wij.' Aquarius overtuigt in dit interessante programma waarbij ook woord en dans nooit ver weg zijn. Het Agnus dei van Barber mag afsluiten. Het koor herhaalt de laatste maten totdat alleen Miserere nobis (ontferm u over ons) overblijft. En wij applaudiseren, vertwijfeld.

Dit soort ondraaglijke pijn veroorzaken we nog altijd, denken we maar aan de gebeurtenissen in Syrië. Zo hardleers zijn wij.

De toekomst

Binnenkort staat er nog heel wat op het programma. Op 22 november creëert Musa Horti o.l.v. Peter Dejans de Ignatiuscantate op muziek van Kris Oelbrandt. En zelf staan we te popelen om Onvoltooid Landschap van Maarten Van Ingelgem op tekst van Annelies Verbeke te horen, waar zo'n 300 zangers bij betrokken zullen zijn in Kortrijk en Gent. In 2015 wordt dit werk hernomen in Genk, Edegem en Antwerpen. Fijn om te merken hoe zoveel liefhebberskoren geworteld zijn in een traditie en tegelijkertijd de vernieuwing met open armen verwelkomen.

Deel deze pagina

Reageer

Login of registreer om te kunnen reageren