Partituren
- Alain Craens (1)
- Arne Gunst (1)
- Bert Appermont (1)
- Carl Van Eyndhoven (1)
- Geert Van der Straeten (2)
- Hans Helsen (1)
- Jacobus Clemens non papa (1)
- Jan Coeck (1)
- Koen Vits (1)
- Ludo Claesen (1)
- Maarten Van Ingelgem (1)
- Mark Joly (1)
- Sebastiaan van Steenberge (1)
- Stef Minnebo (1)
- Vicky Wilssens (1)
- Vigdis Hansa Elst (1)
- Young Composers Project (1)
Het instuderen en uitvoeren van A lullaby geeft niet alleen veel zangplezier, maar leent zich ook uitstekend om – mede door het rustige tempo – in detail en haast spelenderwijs enkele belangrijke aspecten van de koorzang te oefenen en te beleven. Tekstbeleving speelt daarbij een hoofdrol: woordexpressie, verstaanbaarheid, uitspraak en klankvorming, krijgen een belangrijke plaats in het interpreteren van het lied.
In 2005 componeerde Geert Van der Straeten De straat waar ik woon op tekst van Christina Guirlande. Het is een pittig, folky nummer voor gelijke stemmen in de stijl van Laïs. Ondertussen schreef hij ook een versie voor gemengde stemmen.
Ludo Claesen schreef Domine non est exaltatum (psalm 131) voor het colloquium Een stem om u te danken dat in augustus 2016 in Vaalbeek plaatsvond. Daarbij was de haalbaarheid voor een gemiddeld kerkkoor een belangrijk criterium.
Voor Koorklank schreef Vigdis een driestemmig werk met pianobegeleiding op een mooie spreuk in het Latijn: Fortuna vitrea est. Oorspronkelijk werd dit stuk geschreven voor SSA, maar in die bezetting werd het nog niet uitgevoerd. Speciaal voor Koor&Stem herwerkte ze het stuk tot een versie voor SAB met piano, het bestaande materiaal gaf vorm aan een gloednieuw stuk. De componiste werkt een aantal pagina’s rond de tekst Fortuna vitrea est tum cum splendit (Geluk is als glas, wanneer het het hardste schittert...) om pas in de laatste maat de pointe frangitur (breekt het) in korte noten als ontknoping van het stuk op het publiek los te laten.
Een smaakvol eenvoudige driestemmige zetting van één van de 150 Souterliedekens.
Speciaal voor de repertoiredag in Drongen van 26 september schreef Sebastiaan Van Steenberge een kerstlied dat meteen in de smaak viel bij alle deelnemers. Een driestemmig, eenvoudig pareltje op de bekende tekst In the bleak midwinter van Christina Rosetti. Een lastminute kadootje voor alle koren die voor Kerstmis nog een extraatje zoeken.
Het werkje Lutum Fecit werd geschreven op een tekst voor de communio van de vierde zondag van de veertigdagentijd. Dat betekent echter niet dat de compositie alleen op die zondag kan gezongen worden
Bert Appermont (°1973) is componist, dirigent en docent. Naast talrijke opleidingen aan het Lemmensinstituut, behaalde hij in Engeland het masterdiploma Music Design for Film & Television aan de Bournemouth Media School. Als componist schreef hij musicals, symfonieën, oratorium, opera en veel werken voor koor naast kinderliedjes voor kinderkoren en voor in de klas. Make no noise is een vlotte jazzcanon in swing. Fijn materiaal voor veel koren waarbij de tekst uitnodigt tot veel diversiteit in de dynamiek. Let wel op de juistheid van de typische jazzintervallen. Binnenkort verschijnt er van Bert Appermont een bundel vol canons bij Hal Leonard.
Maria door een doornwoud trad is een algemeen bekende vertaling van het Duitstalige Maria durch ein Dornwald ging, een pelgrimslied uit Eichsfeld (Niedersachsen) dat sinds de 20ste eeuw als adventslied gezongen wordt.
Naar aanleiding van de Week van de Belgische Muziek schreef Carl Van Eyndhoven een arrangement van Marina van Rocco Granata. Koren en sympatisanten kozen dit nummer uit een reeks van 12 gouden hits.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank