Partituren
- Alain Craens (1)
- Arne Gunst (1)
- Bert Appermont (1)
- Carl Van Eyndhoven (1)
- Geert Van der Straeten (2)
- Hans Helsen (1)
- Jacobus Clemens non papa (1)
- Jan Coeck (1)
- Koen Vits (1)
- Ludo Claesen (1)
- Maarten Van Ingelgem (1)
- Mark Joly (1)
- Sebastiaan van Steenberge (1)
- Stef Minnebo (1)
- Vicky Wilssens (1)
- Vigdis Hansa Elst (1)
- Young Composers Project (1)
Er is zoveel te horen. Met die zin begint een hulde aan zingen die Arne Gunst in opdracht van Koor&Stem West-Vlaanderen schreef. Het werk was bedoeld voor de grote West-Vlaamse korenontmoeting Zingen is een feest die op 22 oktober in Roeselare met veel success gehouden werd. Gunst stelt dat er inderdaad veel te horen is de dag van vandaag. Daarom probeerde hij om zoveel mogelijk verschillende stijlen aan bod te laten komen in het koorwerk: een klassiek walsje, clichécadenzen, jazzy elementen populaire harmonie en structuur. Het feestelijk karakter probeert Gunst te toonzetten door enkele uitbundige forte’s abrupt tot bedaren aan te zetten, vrolijke pianoriedeltjes als begeleiding te gebruiken en een refrein met ladiedodie in te voeren. De tekst schrijft Laat de rijke klanken vloeien. Om dat in de praktijk om te zetten, maakt de componist gebruik van een canon.
Veel koren zijn voor 2018 nog op zoek naar materiaal dat kadert in de herdenkingsactiviteiten voor WOI. De bundel Les Voix Perdues bundelt een aantal fijne arrangementen van oorlogsliederen van de hand van Geert Van der Straeten. Ondertussen ontvingen we van diezelfde hand opnieuw een zeer bruikbaar a capella arrangement van de bekende traditionele melodie When this blasted war is over. De bezetting is flexibel: ofwel laat je het werk door gemengd koor SATB uitvoeren, ofwel zing je het met een SAB-koor en zoek je een (koor-)solist voor de tenorlijn die de melodie heeft.
Wat als... dit een erg interessante compositie was? Op tekst van Annelies Verbeke schreef Maarten Van Ingelgem een sober driestemmig koorwerk zonder vreemde maatwisselingen, dynamische uitspattingen of flamboyante ritmes. Sereniteit symboliseert twijfel en angst. Dit is een geschikt werk om koren kennis te laten maken met een hedendaags klankpatroon. Wat als... maakt deel uit van Onvoltooid Landschap, een vredesoratorium voor verschillende koren, verteller en instrumentaal ensemble.
Tarakihi is een lied uit Nieuw-Zeeland, afkomstig van de Maori. Het oorspronkelijke lied zou ongeveer driehonderdtal jaar oud zijn. Het gaat over de (kracht van de) krekel, die zich ’s nachts in een holte verbergt en overdag tevoorschijn komt om zijn lied te zingen …Vicky Wilssens schreef de bewerking oorspronkelijk voor haar wereldmuziekkoor Spirit. Eénstemmige en driestemmige passages wisselen af. Eenvoudige, maar meeslepende muziek.
Stand my ground van Lizzy Teapie is een meerstemmige compositie over de liefde. Het is een pleidooi om, hoe moeilijk het soms is, altijd de deur naar je hart open te laten voor anderen en de liefde.
Soldaat Van De Vrede vindt zijn oorsprong in de Napoleontische tijd onder de Franse titel Dis moi, soldat t’en souviens tu. Ook Wannes van de Velde maakte van het lied zijn versie onder de titel Ik ben soldaat. Het lied kende grote bekendheid tijdens de Eerste Wereldoorlog. Als lied met een zekere aanklacht tegen de oorlog vindt men het tegenwoordig in de bundel Marktliederen over ‘de Grooten Oorlog’. Componist Stef Minnebo koos ervoor de oorspronkelijke Franse melodie zo trouw mogelijk te volgen. Harmonie en ritme zijn opzettelijk vrij eenvoudig gebleven.
Met Parafrasie Paranoica won Hans Helsen 10 jaar geleden de compositiewedstrijd verbonden aan de Dag van de Vlaamse Koormuziek. De tekst verwijst naar het verkeerd begrijpen of uitspreken van woorden in een vreemde taal.
In februari 2015 won Wout Helsen de dichtwedstrijd van Koor&Stem waaraan 33 gedichten deelnamen met zijn gedicht Paradidle dubbelslagen. Wout Helsen is drummer en studeert aan de!Kunsthumaniora Antwerpen. Ondertussen zette Jan Coeck zijn poëzie voor driestemmig jeugdkoor en slagwerk (triangel, snaredrum, pauken). Percussief werkje!
Naar aanleiding van de Week van de Belgische Muziek schreef Carl Van Eyndhoven een arrangement van Marina van Rocco Granata. Koren en sympatisanten kozen dit nummer uit een reeks van 12 gouden hits.
Maria door een doornwoud trad is een algemeen bekende vertaling van het Duitstalige Maria durch ein Dornwald ging, een pelgrimslied uit Eichsfeld (Niedersachsen) dat sinds de 20ste eeuw als adventslied gezongen wordt.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank