Partituren
- Alain Craens (1)
- Bart Verstraeten (1)
- Bert Appermont (1)
- Geert Van der Straeten (1)
- Lara Denies (1)
- Liesbeth Decrock (1)
- Lucas Robert Van Vlierberghe (1)
- Martijn Dendievel (1)
- Michael Vancraeynest (1)
- Nicolas De Cock (1)
- Noah Thys (1)
- Peter Pázmány (1)
- Raymond Schroyens (1)
- Stijn Dierckx (1)
- Young Composers Project (10)
Het instuderen en uitvoeren van A lullaby geeft niet alleen veel zangplezier, maar leent zich ook uitstekend om – mede door het rustige tempo – in detail en haast spelenderwijs enkele belangrijke aspecten van de koorzang te oefenen en te beleven. Tekstbeleving speelt daarbij een hoofdrol: woordexpressie, verstaanbaarheid, uitspraak en klankvorming, krijgen een belangrijke plaats in het interpreteren van het lied.
Gefascineerd door het mysterie van het heelal ging Boris Michel Lecompte op zoek naar teksten over sterren. Uiteindelijk kwam hij uit bij een gedicht van de Amerikaan Sidney Lanier.
Hoe breng je een Nigeriaans, Frans, Venezolaans en een 15de eeuws middel-Engels kerstlied samen met gospel en Latijn? Nicolas De Cock deed het in A World Wide Christmas Special.
Het werk Devastated, gecomponeerd door Kenny Van Heuverswijn is gebaseerd op het gedicht Ontredderd uit de bundel Moederstad van de Deinse Stadsdichter Steven Van de Putte, vertaald door Christine Stroobandt.
Heleen Deruyck liet zich voor dit werk inspireren door haar werk op spoedgevallen.
In de herfst van 2015 bezorgde Gerd Van Riel (1967, gewoon hoogleraar aan de faculteit Wijsbegeerte KUL) Pazmany deze tekst in het Nederlands. Op zijn vraag maakte Van Riel daarvan ook een Engelse versie, die hij zelf nog beter vond passen. De compositie ontstond daardoor met herfstige bosgronden en mistslierten in gedachten.
Het werk heeft als enige tekst verschillende fruitsoorten in het Engels. Doorheen het stuk worden de soorten meer een meer door elkaar gebruikt: de fruitsla krijgt vorm. Simultaan met dit proces maakt de percussionist op ritmische wijze fruitsla klaar. In de slotminuten van het werk wordt die door de koorleden opgegeten. De stemmen vallen één na één weg, tot de fruitsla op is, en er geen fruit meer te horen is.
De compositie Immortality van Sam Stroobandt is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Clare Harner. Het gedicht stelt de dood meer voor als een transformatie dan een echt einde. De gestorvene leeft voort in de natuur rondom iedereen: het heeft dus geen zin om aan het graf te staan huilen.
In 2016 componeerde Stijn Dierckx de suite Phenomenae Naturae voor SATB en piano waarin vijf natuurfenomenen muzikaal vertolkt worden op teksten van Britse en Amerikaanse auteurs. Luce Prima is een toevoeging aan en begin van dit werk. Het vertolkt de zonsopgang en het ontwaken van de natuur.
Met Magnificat schreef Bart Verstraeten een vierstemmig feestelijk koorwerk van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Verstraeten volgt de tekstprosodie volledig. De Engelstalige zetting is muzikaal-structureel logisch opgebouwd met tweestemmigheid in de zachte passages en terugkerende motieven. Een haalbaar hedendaags koorwerk. Verstraeten is componist en pianist. Als docent geeft hij lessen piano, AMT/MT en inleiding tot de compositie aan de academies van Wilrijk en Deurne.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank