Liesbeth Decrock

1990

Biografie

Opleiding 

Liesbeth Decrock (Gent, 1990) behaalde een master in compositie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij Wim Henderickx en Luc van Hove en nam meermaals deel aan de SoundMine internationale compositiestage georganiseerd door vzw Musica.

Componist

Een voorkeur voor kamermuziek en atypische bezettingen komt naar voren in de composities De Eekhoorn (2015) voor klarinet, harp en contrabas; Ik weet het niet en het kan me werkelijk niets schelen (roepnaam: Iwein) (2016) voor contrabas en drievoudig slagwerk en Wentelingen (2017) voor fluit, klarinet, viool, cello en piano. Haar selectieve stijl wordt verder gekenmerkt door opzwepende ritmes, directheid en de drang te plezieren.

In 2019 selecteert Klarafestival haar als componist voor MusMA, een samenwerking tussen verschillende Europese muziekfestivals en radiozenders. In opdracht hiervoor schrijft ze I Am, een werk over identiteit voor vocaal kwartet en actrice. De compositie wordt uitgevoerd door zangers van het Zweeds Radiokoor en actrice Stina Ekblad, op vijf verschillende festivals in Europa.

Composities van Liesbeth Decrock werden uitgevoerd door ensembles en uitvoerders als deFilharmonie, deCompagnie, Erik Westbergs vokalensemble, De 2de Adem, Matthias Coppens, Bram Fournier, Andrew Wise, Nikolaas Kende, en op festivals als AlbaNova, Klarafestival,  Wonderfeel en Wratislavia Cantans.

Koorwerk (selectie)

  • We would have been safe, voor gemengd koor (met fragmenten uit Extremely Loud & Incredibly Close van Jonathan Safran Foer, naar aanleiding van de aanslagen op 11 september 2001)
  • Fruitsla voor het koor, voor gemengd koor, basgitaar, vibrafoon en fruit, 2018. Ook beschikbaar in het Engels als Fruit salad for the choir, 2019 en in een arrangement voor koor, piano en fruit in zowel Nederlands als Engels.

photo © Marije van den Berg

Deel deze pagina