Stefaan Vanheertum
Biografie
Opleiding
Stefaan Vanheertum begon op jeugdige leeftijd te zingen. Als knaap zong hij in de Schola Cantorum van Gent. Met dat koor zong hij Brittens War Requiem, Honeggers Le Roi David en de Mattheuspassie van Bach, concerten die een diepe indruk op hem nalieten. Later zong hij bij Rundadinella onder leiding van Florian Heyerick. Hij speelde blokfluit, piano en altsaxofoon en volgde harmonie, muziektheorie en muziekgeschiedenis in de muziekacademie van Gentbrugge. Aan de Universiteit Gent studeerde hij scheikunde en werd hij doctor in de wetenschappen in 1982. Aan het Concervatorium Gent volgde hij muziektheorie en harmonie, maar maakte hij zijn studies nooit af omdat hij al aan de slag was in de privésector.
Composities
Vanheertums vroegste compositie is een cyclus van vijf studies voor altblokfluit uit 1978. Sinds 1986 componeert hij op regelmatige basis. Tot 1990 schreef hij voornamelijk liederen met pianobegeleiding. Vanaf 1990 verbreedde hij zijn horizon na gesprekken met componisten als Raoul De Smet en Lucien Posman en experimenteerde hij met technieken die gerelateerd zijn aan de dodecafonie. Dat resulteerde in sonates voor diverse solo-instrumenten en piano (tussen 1991 en 1994). Vanaf 1995 schreef hij ook langere werken. Zo ontstond er een eerste van 5 strijkkwartetten in 1998. Vanheertum schreef tot nu toe twee songcycli: Ten English love songs for tenor or soprano and piano (1995) en Le Canari et la Cerise (2000). Andere vocale composities volgden zoals Huldegedicht aan Singer (2008) voor jeugdkoor Furiakanti. Voor strijkorkest en hobo schreef Vanheertum Nebling Suite (1998) en 9h02min07sec (2002) voor strijkorkest, een elegie ter herdenking van de slachtoffers van de aanslagen van 9/11. In 2016 schreef hij een vioolconcerto.
Kenmerkend voor Vanheertums stijl en vorm is de vreugde voor de uitvoerder en de toegankelijkheid voor de luisteraar, zonder aan orginaliteit in te boeten. Zijn stijl kan omschreven worden als postmodern romantisch met uitstapjes naar mild serialisme of new simplicity.
Stefaan Vanheertum is lid van COMAV, componistenarchipel Vlaanderen, Unie van Belgische componisten (UBC) en SABAM.
Koorwerk (selectie)
Ich lebe mein Leben in wachsenden Ringen… voor gemengd koor (SSATB), op tekst van Rainer Maria Rilke (2012)
Stabat Mater voor uitgebreid instrumentaal ensemble, slagwerk, koor (SATB), sopraan en alt solo (dec 2010-dec 2012). Dit werk werd ook op cd uitgebracht.
The voice voor gemengd koor (SATB) en sopraan solo, op tekst van Alfred Mills uit 1917, (2014)
Huldegedicht aan Singer voor jeugdkoor (SSA), op tekst van Paul Van Ostaijen (2008), versie voor gemengd koor (SATB) (2018)
Er was eens... voor vrouwenkoor (SSA) of gemengd koor (SATB) met piano op tekst van Peter Verhelst (2019)
Agnus Dei voor gemengd koor (SATB) op Latijnse verzen (juni 2019)
Lux Aeterna voor gemengd koor (SATB) (a-capella en strijkers) op Latijnse verzen (juli 2019)
Alle partituren zijn te verkrijgen via de website van de componist.
Deel deze pagina
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank