Knap plichtwerk van Kurt Bikkembergs tijdens IKV
Het verplichte werk bij een wedstrijd... er wordt altijd vol spanning naar uitgekeken. Op het Internationaal Koorfestival Vlaanderen Genk werd het wedstrijdplichtwerk voor 2024 geschreven door niemand minder dan Kurt Bikkembergs, een schot in de roos.
Emily Dickinson
Bikkembergs koos poëzie van Emily Dickinson (1830-1886). Deze Amerikaanse dichteres schreef bijna 1800 (!) gedichten, waarvan er tijdens haar leven slechts enkele gepubliceerd geraakten. Ondertussen blijkt ze voor componisten een ware bron van inspiratie. Haar 640ste gedicht - DCXL - begint met de regel I cannot live with you. Het is één van haar bekende liefdesgedichten, waarin Dickinson een complexe relatie met het idee van liefde en het leven uitdrukt.
Na elkaar en gedeeltelijk overlappend
Bikkembergs verdeelt het gedicht in drie: prima pars voor vrouwenkoor, secunda pars voor mannenkoor en ultima pars voor gemengd koor. Knap daarbij is dat die drie delen na elkaar en gedeeltelijk overlappend uitgevoerd kunnen worden. Zo plaatst Bikkembergs de inzet van het mannenkoor I could not die with you op het moment dat in het vrouwenkoor de reprise van de eerste regel I cannot live with you weerklinkt. Ingenieus benadrukt hij op die manier de onmogelijkheid van het samen zijn, zowel in het leven als in de dood. Het mannenkoor zingt na vijftien maten alleen verder en ontmoet aan het einde van zijn eigen deel het gemengd koor dat stem per stem zachtjes invalt als het mannenkoor in het paradijs belandt en zo de compositie loslaat. Het gemengd koor vervolgt alleen en concludeert in een pijnlijk beslissende, bijna rationele toonzetting so we must meet apart, you there, I here. De laatste tempo primo laat de emotie overheersen, met oceanen, gebed, leegte en stilte die polyfoon in alle stemmen schrijnend opduiken. De overgang naar een grotendeels homofone zetting en ijle harmonieën doen de muziek verder vertragen in de meno mosso om uiteindelijk stil te vallen in wanhoop.
In blijde verwachting van de échte creatie
Aangezien er geen vrouwenkoor deelnam aan de wedstrijd in Genk, kon het werk nog niet in zijn totaliteit uitgevoerd worden. Het is rijkhalzend uitkijken naar de creatie van wat als tweederde uitvoering tijdens de proclamatie indruk maakte op publiek én uitvoerders.
Deel deze pagina
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank
Reageer
Login of registreer om te kunnen reageren