Partituren
- Alain Craens (1)
- Anja Kowalski (1)
- Arne Gunst (1)
- August De Boeck (1)
- Bart Verstraeten (4)
- Carl Van Eyndhoven (7)
- Chris Dubois (1)
- Diederik Glorieux (1)
- Dirk De Nef (1)
- Frank Agsteribbe (1)
- Geert Van der Straeten (4)
- Hans Helsen (4)
- Hayne Van Ghizeghem (1)
- Inge Sykora (1)
- Jacques Offenbach (1)
- Jan Moeyaert (1)
- Jan Van Landeghem (1)
- Jan Van Outryve (1)
- Jan Coeck (1)
- Jan Van der Roost (2)
- Jeroen D'hoe (1)
- Johan Thaens (1)
- Joris van der Herten (1)
- Jozef Sercu (1)
- Koen Vits (2)
- Koen Dejonghe (1)
- Liesbeth Decrock (2)
- Lode Dieltiens (1)
- Lucas Robert Van Vlierberghe (1)
- Lucien Posman (2)
- Ludo Claesen (3)
- Maarten Van Ingelgem (3)
- Margot De Ley (1)
- Mirjam de Wit (2)
- Peter Pieters (1)
- Peter Pázmány (1)
- Roland Coryn (3)
- Sebastiaan van Steenberge (4)
- Sibel Dinçer (1)
- Stef Minnebo (1)
- Stefaan Vanheertum (4)
- Stephan Laschet (1)
- Stijn Dierckx (2)
- Thomas De Baets (3)
- Thomas Geudens (2)
- Vic Nees (8)
- Vicky Wilssens (1)
- Vigdis Hansa Elst (1)
- Wim Henderickx (1)
- Young Composers Project (17)
In de canon Zomaar een zoen biedt Kurt Bikkembergs (°1963) de zangers enkele mogelijkheden: het lied is zowel a capella als met pianobegeleiding uit te voeren én naar wens in een swing-tempo of – ritme. Deze canon op tekst van René Geldof is dan ook goed uit te voeren in samenzangklassen of in kinderkoren. Wie de canon aanleert in zijn/haar kinderkoor of samenzangklas, zal merken dat het een echte ‘oorwurm’ is.
Er is zoveel te horen. Met die zin begint een hulde aan zingen die Arne Gunst in opdracht van Koor&Stem West-Vlaanderen schreef. Het werk was bedoeld voor de grote West-Vlaamse korenontmoeting Zingen is een feest die op 22 oktober in Roeselare met veel success gehouden werd. Gunst stelt dat er inderdaad veel te horen is de dag van vandaag. Daarom probeerde hij om zoveel mogelijk verschillende stijlen aan bod te laten komen in het koorwerk: een klassiek walsje, clichécadenzen, jazzy elementen populaire harmonie en structuur. Het feestelijk karakter probeert Gunst te toonzetten door enkele uitbundige forte’s abrupt tot bedaren aan te zetten, vrolijke pianoriedeltjes als begeleiding te gebruiken en een refrein met ladiedodie in te voeren. De tekst schrijft Laat de rijke klanken vloeien. Om dat in de praktijk om te zetten, maakt de componist gebruik van een canon.
Wolkje op tekst van Jan Wouters is een echt pareltje met een melancholische melodie. Het dromerige werkje is opgedragen aan An Alen, dirigente van Villanella.
In Will there really be a morning? op tekst van Emily Dickinson (1830-1886) voor vierstemmig gemengd koor haalt Geudens (°1989) al zijn melodiciteit naar boven. In de rijke harmonieën worden naast de dames- ook de herenstemmen vaak met vloeiende melodische lijnen bedeeld. Een heel fijn werkje voor gemengd koor.
Veel koren zijn voor 2018 nog op zoek naar materiaal dat kadert in de herdenkingsactiviteiten voor WOI. De bundel Les Voix Perdues bundelt een aantal fijne arrangementen van oorlogsliederen van de hand van Geert Van der Straeten. Ondertussen ontvingen we van diezelfde hand opnieuw een zeer bruikbaar a capella arrangement van de bekende traditionele melodie When this blasted war is over. De bezetting is flexibel: ofwel laat je het werk door gemengd koor SATB uitvoeren, ofwel zing je het met een SAB-koor en zoek je een (koor-)solist voor de tenorlijn die de melodie heeft.
Martijn Dendievel dirigeert vooral, maar af en toe componeert hij ook voor koor. In 2018 schreef hij het erg sfeervolle Flanders Fields, in 2019 volgt When there is peace, geschreven voor zijn eigen...orkest!
Lara Denies studeert compositie bij Wim Henderickx en Steven Prengels alsook koordirectie bij Luc Anthonis. Met What is your substance, whereof are you made won ze de eerste editie van de compositiewedstrijd Vic Nees in 2020 in de categorie conservatoria.
Wat als... dit een erg interessante compositie was? Op tekst van Annelies Verbeke schreef Maarten Van Ingelgem een sober driestemmig koorwerk zonder vreemde maatwisselingen, dynamische uitspattingen of flamboyante ritmes. Sereniteit symboliseert twijfel en angst. Dit is een geschikt werk om koren kennis te laten maken met een hedendaags klankpatroon. Wat als... maakt deel uit van Onvoltooid Landschap, een vredesoratorium voor verschillende koren, verteller en instrumentaal ensemble.
Sterk in zijn eenvoud maakt dit vierstemmige werkje deel uit van de cyclus Ik ben van nergens en overal.
Vliegtuig tegen Pilatus komt uit Vic Nees’ (1936-2013) vierdelige suite Windharp (1996) die hij 20 jaar geleden schreef op tekst van Pros Vanosmael (°1920-2011) voor het 35-jarig bestaan van Mea Dulcea uit Bergen-op-Zoom. Het a cappella werk voor drie vrouwenstemmen vertelt over een vliegtuigcrash tegen de berg Pilatus nabij Luzern waarbij 30 mensen omkomen. Een prachtig verhalend werkje dat we graag even opnieuw onder de aandacht brengen.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank